Prečo vlastne záleží na výbere? Iný príbeh osloví batoľa, iný predškoláka a úplne iný malého školáka. Ak chcete, aby čítanie nebolo len povinnosťou pred spaním, ale skutočným zážitkom, musíte vyberať knihy, ktoré sú pre daný vek pravé orechové. Tento sprievodca vám pomôže.
0 – 3 roky: Kniha ako hračka
Čo hľadať:
– leporelá, obrázkové knihy, dotykové knihy
– jednoduché slová, zvuky, riekanky
– pevné kartónové stránky
Prečo:
Knihy im pomáhajú prepájať obrázky so slovami, čo je základ budúcej slovnej zásoby. Nezabúdajte, že deti v tomto veku sa učia napodobňovaním. Ak vás uvidia čítať, budú chcieť robiť to isté.
Tip na knihu:
Spoznaj dotykom – zábavné veršíky a ilustrácie, ktoré dieťa môže objavovať aj hmatom.
3 – 4 roky: Prvé príbehy z reálneho sveta
Čo hľadať:
– krátke príbehy o bežných situáciách
– opakujúce sa motívy
– jednoduchá zápletka, známe prostredie
Prečo:
V tomto veku deti hľadajú bezpečie a porozumenie svetu. Príbehy o škôlke, o tom, ako sa správať k kamarátom alebo čo sa stane, keď niečo pokazia, im pomáhajú lepšie porozumieť realite.
Tip na knihu:
Edícia Mamičkine rozprávky – láskavé príbehy o rôznych životných situáciách, ktoré sú deťom blízke a mnohé ich poznajú z vlastnej skúsenosti.
4 – 5 rokov: Fantázia začína pracovať na plné obrátky
Čo hľadať:
– rozprávky so zvieratami, ktoré majú ľudské vlastnosti a „problémy“
– príbehy s jasným začiatkom a koncom
– reťazové a rytmické rozprávky
Prečo:
Deti už rozumejú rozdielu medzi rozprávkou a realitou. Majú radi predvídateľnosť – vedia, že dobro zvíťazí a že všetko dobre dopadne. Príbehy plné fantázie ich učia zvládať emócie a vnútorné konflikty.
Tip na knihu:
Rozprávky o emóciách – zvieratká pomáhajú deťom porozumieť hnevu, strachu či smútku.
6 – 7 rokov: Hrdinovia, s ktorými možno súcitiť
Čo hľadať:
– dlhšie rozprávky so zaujímavou dejovou líniou
– príbehy s jasnými hrdinami a zloduchmi
– rozprávky s poučením
Prečo:
Deti už dokážu oddeliť svoj svet od sveta knižných postáv. Rady sa s hrdinami identifikujú, fandia im a prežívajú s nimi ich dobrodružstvá. Ich slovná zásoba rastie a vydržia sústrediť sa aj na dlhší text.
Tip na knihu:
Škriatok v pyžamku – zábavné a citlivé príbehy, ktoré zaujmú aj rozosmejú.
8 – 10 rokov: Skutočný život
Čo hľadať:
– príbehy s deťmi ako hlavnými postavami
– knihy o priateľstve, škole, zvieratkách
– reálne situácie s napätím a humorom
Prečo:
Deti v školskom veku sa už často odkláňajú od rozprávok. Hľadajú niečo „zo života“, s čím sa vedia stotožniť. Ich schopnosť vnímať rôzne pohľady a tvoriť vlastné príbehy ich robí ideálnymi čitateľmi pre dobrodružné, ale realistické knihy.
Tip na knihu:
Rozprávky pre odvážne deti – plné zvedavosti, odvahy a životných lekcií.
Nezabúdajte však, že nezáleží len na tom, čo dieťa číta, ale aj s kým. Váš hlas, vaša prítomnosť a vaša reakcia robia z čítania zážitok, ktorý si deti odnesú do dospelosti.
Zdroj:
Annamária, K. (2018). Mese az érzelmi intelligencia fejlesztésében, szerepe a nevelésben-oktatásban. Fehér Ágota–Megyeriné Runyó Anna (szerk.) A mese szerepe a nevelésben, oktatásban. A Brunszvik Teréz Szakmai Napok keretében szervezett II. Nemzetközi Kisgyermeknevelési Konferencia kötete. Apor Vilmos Katolikus Főiskola. Vác, 138-147.